Csökkents, hogy növekedhess!

Greenion blog

Greenion blog

Milyen lesz a forgalom az önvezető autók korában?

2016. augusztus 31. - Greenion

Az International Transport Forum nevezetű szervezet az eddigi legfontosabb kutatást hozta nyilvánosságra, melyet az önvezető autók hatásairól készített. A kutatás szerint az európai városok közlekedése nagy változásokon mehet keresztül.

onvezeto_auto2.jpg

A szervezet számítógépes szimulációk segítségével vizsgálta az önvezető autók elterjedésének hatásait az európai városokra. A kutatást valós adatokkal, Lisszabon közlekedési adataival futtatták le. A szervezet az önvezető autóknak kétféle variánsát vizsgálta. Egyik esetben az olyan önvezető autókat vette számba, amelyeket több utas is igénybe vesz egy út során – ezeket nevezte taxibotoknak. A másik csoportba az egy utast szállító önvezető autókat vette, amelyeket autobotnak nevezett el.

A szervezet megvizsgálta, hogy honnan hová futnak a gépjárművek Lisszabonban és kalkuláltak egy forgatókönyvet az önvezető autók lehetséges forgalmára. A kutatás végeredményeként kijött, hogy tizedannyi magánautóra lenne szükség az önvezető gépjárművek forgalomba állításával. Ez azt jelentené, hogy jóval kevesebb jármű futna az utakon, ám hosszabb menetidővel közlekednének.

Pontos adatok szerint, ha egy közepes méretű európai nagyvárosban taxibotok közlekednének a tömegközlekedés mellett, akkor 10-ből 9 személyautóra nem lenne szükség. Ezek az adatok a parkolóhelyeket is befolyásolnák. A felszíni parkolók egy része szükségtelenné válna és a mélygarázsok nagy része is megszűnhetne. Ezzel egy időben a járművek kihasználtsága is pozitív növekedést mutatna, a jelenlegi 90%-os kihasználatlanság 60% alá csökkenne.

onvezeto_auto1.jpg

A lakosság számára ez azt is jelentené, hogy csökkenne a várakozási – és az utazási idő. Természetesen ez hatalmas dugókat jelentene az első átállási időszakban. Addig azon is dolgoznia kellene az autógyártóknak, hogy a mostaninál környezetkímélőbb gépjárműveket gyártsanak. A kutatás szerint a kisebb városokban az önjáró autók teljes egészében kiválthatnák a tömegközlekedési rendszert, ám a közepes vagy nagyobb városok esetében érdemes lenne fenntartani a vegyes rendszert.

Persze ezek most csak adatok, a gyakorlati megvalósuláshoz még jónéhány fejlesztés lenne szükséges. Például olyan elektromos autókat kellene fejleszteni, amelyek tovább bírják töltés nélkül, és a megnövő menetidőhöz arányosan több töltőállomást kellene telepíteni az utakra. Ha mindez megvalósulna, jelentősen csökkenne a szén-dioxid kibocsátás.

A bejegyzés trackback címe:

https://greenion.blog.hu/api/trackback/id/tr8111665336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása