A Shell leleplezte energiahatékony koncepcióautóját, mely a cég közleménye szerint akár 34%-kal kevesebb elsődleges energiát használ egy átlagos brit autóhoz képest.
A Shell koncepcióautója a Gordon Murray által megálmodott és 2010-ben gyártott T.25-ös autó teljes újragondolása, amelyhez – a minél jobb energiahatékonyság érdekében – a Shell fejlesztette ki a prototípus olajat. Az új autót a világ vezető jármű, motor-, és kenőanyag-tervezői közösen fejlesztették, hogy mindhárom összetevő optimálisan működjön együtt. Ez a fajta hozzáállás egy olyan holisztikus megközelítést kíván az energiacsökkentés tekintetében, ami egyaránt nagy figyelmet szentel az alapanyag kiválasztásnak, az energiahatékonyságnak és a jármű áramvonalasságának; és ami emellett a korszerű motortervezéssel és motorolaj összetétellel növeli az energiahatékonyságot annak érdekében, hogy mindez csökkentse az életciklus összenergia-fogyasztását.
Az autó üzemanyag-fogyasztását számos járműtesztelési eljárással vizsgálták, mind álló helyzetben, mind városi vezetési módban. A mintavételes tesztelések során egy stabil 2,64 liter/100 km-es fogyasztást sikerült elérni 70 kilométeres óránkénti sebességgel. Ez kilométerenként 4,67 grammos CO2-javulást jelent az úgynevezett új európai menetciklushoz (NEDC) képest a legfejlettebb kenőanyagok használatának köszönhetően, és 5%-os fejlődést az üzemanyag-hatékonyságban a Nagy-Britanniában elérhető sztenderd kenőanyagokhoz képest.
Mark Gainsborough, a projekt gazda Shell nemzetközi kenőanyag üzletágának ügyvezető elnökhelyettese elmondta: ”Ez egy nagyon fontos mérföldkő a járműtervezésben. Nagyon büszke vagyok arra, amit a Shell kutatói és partnerei a Geo Technology-nál és a Gordon Murray Design-nál elértek. A projektből nyert tapasztalatok átformálhatják az energiahasználattal kapcsolatos eddigi hozzáállásunkat a közúti közlekedésben. Az energiafelhasználás és a klímaváltozás nagyon fontos társadalmi témák.
Ez a projekt bizonyítja, hogy ha az elérhető legjobb technológiát használjuk, beleértve a legfejlettebb kenőanyag-tudományt, jelentős hatással lehetünk az energiahasználatra és csökkenthetjük a CO2-kibocsátást. Lenyűgöző a hatékonysági fejlődés, amely a motor és a motorolaj tervezésének összehangolásából ered, és ez megmutatja azt a hatalmas előnyt, amely a tervezők együttműködéséből eredhet. Arra is rávilágít, hogy milyen nagy szerepe lehet a kenőanyagoknak abban, hogy elérjük a CO2-kibocsátással kapcsolatos célkitűzéseinket.”
Forrás: shell.hu