Az egyes városok digitális ökoszisztémáját mérve a Juniper Research 2015-ben Barcelonát választotta a világ legokosabb városának.
forrás: Forbes
A kutatás szerzője, Steffen Sorrell az okos városok két, mindent átfogó előnyét emelte ki: a fenntarthatóságot és a hatékonyságot. Ezek fényében a városok öt, alapvető összetevőjét vizsgálta:
- Technológia
- Épületek
- Haszon
- Közlekedés és közúti infrastruktúra
- Okos város
A katalán fővárosban a forgalmi dugók elkerüléséért parkolóhelyet kereső szenzorokat telepítettek, amelyek egy központi adatbázisba továbbítják, hol van üres parkolóhely. Erre a központi, okos rendszerre a parkolóórák, mobilok, GPS-ek és a modern LED-es lámpák chipjei is küldhetnek adatokat. Ezek alapján az autósok egy mobilalkalmazás segítségével láthatják, merre érdemes parkolóhelyet keresniük. Emellett a szenzorok folyamatosan figyelik a forgalmat is, és ha valahol dugó kezd kialakulni, a rendszer áthangolja a közlekedési lámpákat, így zöldet kapnak a feltorlódott autósorok, és a dugó gyorsan eloszlik. Az ehhez szükséges szenzorokat és kamerákat az utak mellé telepítették.
A barcelonai forgalmi lámpákba épített környezetbarát LED-izzók fényerőssége mindig a napszaknak megfelelő, így további energiát takarítanak meg. A lámpák ugyanakkor mozgásérzékelősek is, így csak akkor kapcsolnak teljes fényerőre, ha gyalogos van a közelben. Ez is mintegy 40-60 %-os megtakarítást jelent a városnak.
Szelektív hulladékgyűjtés, elektromos töltőállomás és ingyen wifi
A városban mindenhol szelektíven gyűjtik a szemetet, a köztéri kukák egy részében pedig szintén szenzor érzékeli, ha a kuka megtelt és értesíti a kukás céget, hogy el lehet szállítani a szemetet.
A városban levő elektromos autók számára 500 ingyenes töltőpontból álló hálózatot építettek ki. Ezzel egyelőre több töltőállomás lett a városban, mint elektromos autó, de ez gyorsan változhat a Nissan új zöld autója, az e-NV200-nak elterjedésével. Ezt a típust ugyanis 100%-ban elektromos meghajtású taxinak fogják használni, miközben a város taxijainak 16%-a és 300 helyi járatú busz már most is hibrid meghajtású.
Jó hír a turistáknak is, hogy a nagyobb csomópontokba, kereszteződésekbe, lámpaoszlopokba és épületekbe (összesen kb. 700 helyre) telepített routereknek köszönhetően a várost majdnem teljesen lefedték ingyen wifivel.
forrás: ShBarcelona
További érdekesség, hogy a főváros legzöldebb kerülete, a híres 22@ már egy komplex innovációs központtá nőtte ki magát. Ebben a negyedben valósul meg a SIIUR projekt, melynek lényege egy dobozba zárt fenntarthatósági túlélőkészlet, amely egyelőre a negyed egyik utcájának zöld infrastruktúráját vezényli: az elektromos autók töltőállomásait, az intelligens utcai világítást, a légszennyezettséget mérő szenzorokat, a térfigyelő kamerákat és a szabadtéri wifit. A dobozba zárt adatokat egy külső irányítóközpontban elemzik, így oldották meg, hogy hiba esetén távolról is beavatkozhassanak a rendszerbe.
A Juniper Research 5-ös listáját Barcelona után sorrendben a következő nagyvárosok foglalják el: New York, London, Nizza és Szingapúr. Mindegyik város esetén döntő szempont volt az utcai világítással és forgalomirányítással, valamint a technológia kreatív használatával és a közösségek összefogásával járó zöld példamutatás.