Csökkents, hogy növekedhess!

Greenion blog

Greenion blog

Már a légi közlekedésben is érezhető a klímaváltozás

2015. július 17. - Greenion

Bár a légiforgalom szén-dioxid kibocsátása alulmarad a földi közlekedés CO2 kibocsátásától, a globálisan növekvő repülőipar több más, működéséből fakadó légszennyező forrásegyüttese révén (CO2 kibocsátás, kondenzcsík, zajszennyezés, üzemanyag pazarlás) komoly hatást gyakorol a klímaváltozásra, amely pedig további bonyodalmakat okoz a repülésben.

Ugyanerre a fenti megállapításra jutottak brit kutatók, akik a klímaváltozás miatt 2050-re a világ egyik legforgalmasabb légifolyosóján, a transzatlanti járatokon megkétszereződő turbulencia előfordulásról számoltak be.

rep.jpg

Eredményeik elsősorban a felhőtlen égbolton bekövetkezett, ún. clear air turbulencia terjedését támasztják alá. Ez a tiszta égbolton keletkező turbulens áramlás abban tér el a heves viharok miatt bekövetkezett turbulenciától, hogy míg ez utóbbi az időjárás előrejelzés miatt megjósolható, addig a clear air turbulencia kiszámíthatatlan. Kiváltó okai az ellentétes széláramatok, melyek hirtelen fel-le dobálhatják a gépet. Ezért terjedt el általánosan a clear air turbulenciák légörvényként való elnevezése a köztudatban.

Egy zöldebb repülés jövője

Szerencsére napjainkban a klímavédelem és a fenntartható fejlődés a repülőiparban is megmutatkozik, tudatos, klímavédő megoldások, alternatívák bevezetése révén. Felmérések szerint már a hosszú járatok környezettudatosabb megszervezésével jelentősen csökkenthető a repülők légszennyezése. Miként érhető ez el?

Olyan együttműködő légiforgalmi irányítással, amely figyelembe veszi a széljárásokat, a fel- és leszállások precíz időzítését, a földfelszínhez közelebbi légifolyosók használatát, vagy épp a szabad leszállópályák biztosítását (így nem kell a pilótának felesleges köröket rajzolnia, több üzemanyagot fogyasztania, több CO2-öt kibocsátania). Látható, hogy ez a fajta odafigyelés még önmagában nem igényel jelentősebb mértékű plusz anyagi ráfordítást, csupán az eddigi, néhol felismerhetően „döcögő” munkafolyamatok újramenedzselését.

Ezek után következhetnek a bioüzemanyagot (mezőgazdasági, háztartási hulladék, állati zsír, étolaj, alga) kerozinnal keverő megoldások, majd a 100%-ban bioüzemanyagot használó zöld járatok beindítása világszerte. Az ehhez szükséges szabályozási háttér már régóta rendelkezésre áll: az ASTM International már 2011-ben jóváhagyta a bioüzemanyagok előállítását kereskedelmi használatra.

airbus-a380-788573_1280.jpg

Jó hír tehát, hogy találunk előremutató példákat több olyan légitársaság körében, mely fokozatosan emeli be a környezetbarát megoldásokat a légi utazásba. Azt pedig, hogy a részben már bioüzemanyagot használó járatok listája korántsem véges, az idén nyáron Los Angeles - San Francisco útvonalon startoló United Airlines fenntartható, szénlábnyom csökkentő, szén-dioxid semleges Eco-Skies gépe is bizonyítja.

Ugyancsak az üzemanyag hatékony fogyasztását és a szén-dioxid kibocsátás csökkentését tűzte ki célul az Airbus is. Többek közt olyan környezetvédő újítások szerepelnek a konzorcium közeljövőbeli tervei közt, mint például az ún. sharklet szárnyvégek gyártása, melyek javítják a levegő áramlását, így csökkentve a fogyasztást. Szintén a cég tervezett újításai közé tartozik a kevesebb kerozinnal működő hajtóművek használata vagy épp az alkatrészek gyártásában bevezetett, azok súlyát csökkentő 3D-nyomtatás.

A bejegyzés trackback címe:

https://greenion.blog.hu/api/trackback/id/tr857635128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása